APROVAT EL PROJECTE DE REURBANITZACIÓ DEL CARRER MÀRIUS ANGLADA, MILLORA DE L'ACCÉS AL CAMP DE FUTBOL, MILLORA DE L'APARCAMENT DE LA FORADADA I NOU APARCAMENT D'AUTOCARAVANES A CANTONIGRÒS

Durant el Ple Ordinari del passat 29 de juliol es va aprovar per unanimitat el projecte executiu de re urbanització del carrer Màrius Anglada, millora de l'accés al camp de futbol, millora de l'aparcament de La Foradada i nou aparcament d'autocaravanes a Cantonigròs.

Vist que el poble de Cantonigròs rep una quantitat important de visitants, especialment els caps de setmana, que visiten la zona per la qualitat del seu entorn natural, i augmenta els residents durant les èpoques d'hivern i estiu, i d'acord amb el Pla de Mobilitat de Cantonigròs presentat pel consistori i validat el juliol de 2017 pels veïns i veïnes del poble, els darrers anys l'ajuntament ja ha anat implementant mesures per alliberar el carrer Major i la plaça de l'excés de vehicles estacionats, facilitant l'estacionament dels vehicles visitants fora del nucli antic. D'altra banda, l'àrea d'autocaravanes actual, situada al carrer Màrius Anglada, es troba en un espai que, en un futur, estarà ocupat per nous equipaments. Finalment, el carrer Màrius Anglada, actualment no disposa de vorera a la banda nord, i la vorera sud no compleix la normativa d'accessibilitat.

En aquest context, l'objecte del projecte aprovat és arranjar l'aparcament actual de la Foradada, traslladar l'àrea d'autocaravanes existent tot augmentant la seva capacitat, millorar l'accessibilitat al carrer Màrius Anglada i millorar l'accés al camp de futbol municipal de Cantonigròs.

Projecte executiu

El projecte s'ubica al voltant del camp municipal de futbol. Té una superfície total de 4.941 m², i es divideix en dues fases per a poder executar les obres per separat, si escau. El pressupost d’execució per contracte (IVA inclòs) és de 191.327,35 € per a la FASE 1 i 175.811,53 € per a la FASE 2.

La fase 1 consisteix en la restauració de l'actual aparcament de La Foradada i la creació d'una nova àrea d'autocaravanes. Té una superfície de 3.326 m². La creació de la nova àrea d'autocaravanes s'ha dissenyat fomentant el reblert i evitant l'excavació, ja que el terreny natural està format principalment per roca.

L'àrea del sud d'aquesta fase 1 correspon a l'actual zona d'aparcament de la Foradada, que es troba en força bon estat. Té un acabat de grava i està delimitat per una filada de pedres d'escullera de gran format. A l'est d'aquest aparcament hi ha el camí d'accés a l'espai natural de La Foradada.

La banda nord, on es construirà la nova àrea d'autocaravanes, actualment és un descampat envoltat de bosc, que fins ara s'utilitzava per a l'aplec de restes vegetals, producte de tasques de poda i desbrossament. Fins a 300 tones de restes vegetals i d'altres deixalles abocades indiscriminadament durant molts anys al medi natural han estat retirades per part de l'ajuntament durant el procés de redacció del present projecte i s'ha condicionat una nova zona d'aplec de restes vegetals uns metres més enllà.

La fase 2 inclou la re urbanització parcial del carrer Màrius Anglada (entre l'àrea d'autocaravanes actual i el Camí de la Foradada) i l'accés al camp de futbol. Té una superfície de 1.615 m². En aquesta fase, es preveu la creació de la vorera nord del carrer Màrius Anglada, actualment inexistent, l'arranjament de l'espai davant l'accés del camp de futbol, i les connexions entre el carrer i el camp de futbol (vial d'accés rodat, escales i rampa accessible de vianants). Com en la fase 1, s'ha dissenyat prioritzant el reblert de terres i evitant l'excavació, donat que el terreny natural està format principalment per roca.

És important intervenir a la zona just davant l'accés al camp de futbol perquè actualment no està pavimentada. És una zona força rocosa, un punt baix on es sol acumular l'aigua en cas de pluges fortes. Per accedir-hi, hi ha una escala que baixa des del carrer Màrius Anglada, i una rampa formigonada d'accés per a vehicles, que surt del Camí de la Foradada.

Solució adoptada i elements conceptuals bàsics

Donades les característiques de l'espai i la naturalesa de l'encàrrec, el disseny de tot l'espai s'ha fet amb criteris paisatgístics, prioritzant materials naturals i drenants, procurant el mínim impacte en el paisatge i utilitzant espècies vegetals autòctones.

Fase 1

La nova àrea d'autocaravanes estarà habilitada per pernoctar i disposarà de preses d'electricitat, però el buidatge d'aigües grises i negres es mantindran a la zona d'autocaravanes actual.

En tota la superfície, tant de l'aparcament com de l'àrea d'autocaravanes, l'acabat es farà amb ull de perdiu. Aquest ja és l'acabat existent a l'aparcament actual, a la banda sud, però cal refer-lo, ja que s'ha anat desgastant amb el temps. S'utilitzen troncs de castanyer per delimitar les places d'aparcament i aconseguir un estacionament més ordenat. A les àrees que queden fora de la zona de circulació i estacionament de vehicles, en lloc de grava s'hi plantarà sembra de llavors herbàcies autòctones i, puntualment, alguns arbres.

A l'àrea d'aparcament de la Foradada, en total, hi ha projectades 28 places d'aparcament, de les quals 17 són estàndard (de 2,5 x 5 m) i 11 són XL (de 3 x 6 m), pensades per a petites furgonetes o vehicles de gran format. A l'àrea d'autocaravanes hi haurà 10 places de 5 x 8,5 m.

S'instal·laran sis lluminàries autònomes, amb plaques fotovoltaiques i bateria integrades. Aquestes lluminàries disposen de sensor de moviment per tal de romandre tancades mentre no es detecti moviment en la zona de l'aparcament.

Fase 2

Al carrer Màrius Anglada, es proposa deixar una calçada de 3,60 m, reduint el carrer a un sol sentit de circulació de baixada i una franja d'estacionament en cordó, al costat nord, de 2,20 m. A partir d'aquí, es talla l'asfalt existent per construir-hi una vorera de sauló sòlid de 2,30 m d'ample, que contindrà l'enllumenat. La franja d'estacionament desapareix a l'extrem est, que s'amplia la vorera i es crea un nou pas de vianants, i a l'extrem oest, on la secció del vial es fa més estreta i la vorera passa a ser enrasada, habilitant-hi també un nou pas de vianants. Aquestes modificacions al carrer impliquen la creació/modificació d'un talús entre el carrer i l'espai qualificat d'equipament. Aquest talús contindrà arbrat d'alineació i es cobrirà amb ret de coco i sembra de llavors herbàcies autòctones. Alhora, es crea una rampa de vianants accessible que uneix el camp de futbol i la nova vorera del carrer Màrius Anglada. També implica la creació de talussos per ajustar la nova topografia amb l'entorn, que també es cobreixen amb ret de coco amb sembra de llavors herbàcies autòctones. D'altra banda, es refan les escales existents de connexió entre el carrer i l'accés al camp de futbol, buscant una configuració semblant a les escales construïdes anteriorment a la banda nord de l'aparcament del carrer Sant Roc, molt properes a l'àmbit d'actuació. Per últim, tant la rampa d'accés rodat al camp de futbol com l'esplanada davant la porta es pavimenten amb sauló sòlid. L'oferta final d'aparcament serà de 22 places, totes al carrer Màrius Anglada.

La nova configuració del carrer Màrius Anglada implica la reducció de la calçada i, per tant, la seva transformació en una via d'un sol sentit de circulació de baixada. Aquesta decisió s'ha pres amb el vistiplau dels veïns i veïnes de l'entorn i la Junta de la UE Cantoni en una sessió de participació ciutadana celebrada durant la redacció del present projecte executiu a la qual també es va convocar la Junta de l'Associació de Veïns i Veïnes de Cantonigròs.

Actualment, aquest carrer presenta problemes de recollida d'aigües quan hi ha pluges fortes. Tot i que hi ha clavegueram, no disposa d'embornals que frenin l'acumulació de l'aigua en baixada. Per tal de reduir el volum de les aigües pluvials d'escorrentia superficial que arriben també a la cuneta lateral del camí de la Foradada es proposa la construcció d'una reixa interceptora de 50 cm d'amplada que travessa el carrer Màrius Anglada i la banda d'aparcament.

El vàter sec existent, que actualment es troba proper a l'accés del camp de futbol, es reubica a l'aparcament de la Foradada perquè doni servei tant als visitants com als usuaris de l'aparcament d'autocaravanes.

Totes les espècies s'han escollit tenint en compte la vegetació existent i autòctona de la zona per garantir la seva supervivència, escollint espècies amb necessitats hídriques i climàtiques diferents. Els arbres es plantaran amb una mida petita per augmentar les possibilitats de supervivència, ja que no es disposarà de xarxa de reg. Malgrat que es tracta d'una zona plujosa, donat el risc de sequera de tot el territori català, és recomanable fer reg de reforç amb cisterna durant l'estiu els primers anys.

Termini d'execució de les obres

El termini d'execució del present projecte executiu serà de: fase 1: 4 mesos, fase 2: 4 mesos. El projecte ha estat redactat Ideem Innova SL i d'acord amb el planejament vigent (Pla d'Ordenació Urbanística Municipal Santa Maria de Corcó, aprovat definitivament el gener del 2008 i modificat posteriorment l'octubre del 2013).