CollsacabraCreix: MÚSICA BARROCA A SANT MARTÍ
Església Romànica de Sant Martí Sescorts
LA VENJANÇA D'ABDEL
Aquest any, el cap de setmana de Música Barroca de Sant Martí canvia de dates, que passen a ser el 30 i 31 d'agost i l'1 de setembre en lloc del segon cap de setmana de juliol.
Per aprofitar l'excepcional acústica de l'església de Sant Martí Sescorts, s'ha convidat a tres formacions musicals que, tot i coincidir totes tres amb el gènere barroc, ens porten propostes ben diferents. Encetarà el cap de setmana de concerts el Quartet Brossa, el violinista d'origen àrab Mohamed Soulimane i el poeta i actor Elies Barberà ens oferiran l'espectacle La venjança d'Abdel.
VEURE PROGRAMACIÓ DEL DIA 31 D'AGOST VEURE PROGRAMACIÓ DEL DIA 1 DE SETEMBRE
LA VENJANÇA D’ABDEL
L’estiu de 1676 el compositor barroc anglès Henry Purcell va escriure una suite incidental basada en una obra de teatre d’Aphra Ben, una de les primeres escriptores femenines professionals de la historia de la literatura. La peça, titulada “La venjança del moro”, és una tragèdia colossal que deixa curts als guionistes de les millors series d’avui en dia. Situada a la península ibèrica, en plena època de la “reconquesta” i les revoltes mudèjars, l’obra relata el periple del jove príncep Abdel, que mogut per la venjança contra el cruel assassinat del seu pare, s’infiltra en una cort cristiana on les famoses pulsions de l’amor i la voluntat de poder convertiran la història en un bany de sang.
El Quartet Brossa proposa al violinista i percussionista Mohamed Soulimane abordar aquesta peça musical barroca, accentuant la voluntat de Purcell d’imitar sonoritats morisques, i tot fent-la interactuar amb músiques tradicionals àrabs de l’època. Per fer-ho convergir, també comptaran amb la inestimable ajuda de les cordes polsades de Santi Figueras, especialista en música barroca i músic de visió molt eclèctica i transversal. D’aquesta manera, i tot acompanyant-ho de la narració de la història d’Aphra Ben – adaptada i narrada pel poeta i actor Elies Barberà per la ocasió - descobrirem com de rica és la música i la cultura quan es teixeixen ponts i diàlegs. I com de trista i gèlida és la humanitat quan es sustenta en la por, l’odi i la violència.
-Suite Abdelazer de H. Purcell
-Cançons tradicionals àrabs
Intèrprets:
- Quartet Brossa : Aleix Puig i Pere Bartolomé, violins / Imma Lluch, viola / Marçal Ayats, violoncel
- Mohamed Soulimane: violí àrab, percussions, àrabs i llaüt
- Santi Figueras, instruments de corda polsada i percussió
- Elies Barberà, narració
Text i adaptació de l'argument: Elies Barberà
Argument original: Aphra Ben
L’espectacle combina intercaladament peces de dos orígens ben diferents:
-“Suite Abdelazer” de H. Purcell.
Obertura /Rondeau /Air /Air /Minuet /Air /Jig /Hornpipe/ Air
-Cançons tradicionals àrabs
Per ordre d’aparició: Gazel au fond de la nuit / I Love you / Yana Yana / Li habibi / Ayoub (autor. M. Soulimane)
Arranjaments per a quartet de corda de M. Ayats i A. Puig
MOHAMED SOULIMANE
Reconegut violinista i poliinstrumentista especialitzat en música àrab. Ha realitzat la seva carrera majoritàriament liderant l’exitosa Orquestra Àrab de Barcelona i ha col·laborat amb gran quantitat de músics i cantants de tots els estils, aportant sempre la seva visió de la música i la cultura àrab per tal de generar diàlegs i missatges de convivència.
SANTI FIGUERAS
Nascut a Terrassa, realitza estudis de guitarra a Barcelona (Títol Superior del CSMM de Barcelona) i Viena (Hochschule für Musik) amb Konad Ragossnig, d'orgue amb Jordi Figueras i de sitar amb Shyam Sunder. Com a concertista ha realitzat concerts i recitals en diversos països d'Europa i als Estats Units (recital a la seu de Nacions Unides a Viena, Festival d'Estiu de Ginebra, Universitat d'Indiana a Bloomington (EUA), Festival Internacional de Torroella de Montgrí, Festival Internacional de Guitarra d'Aveiro (Portugal), Fundació March a Madrid, Palau de la Música Catalana, Palau de la Música Valenciana). Ha rebut diversos premis i ha enregistrat tres discos compactes, un DVD i múltiples actuacions per diferents emissores de ràdio i televisió. És professor de guitarra, improvisació i didàctica musical del Conservatori de Terrassa i al Conservatori Superior de Música del Liceu i ha publicat diferents treballs sobre temes pedagògics i històrics. Especialitzat en temes relacionats amb la creativitat musical, imparteix cursos i seminaris sobre improvisació en diversos àmbits.
ELIES BARBERÀ
Llicenciat en Filosofia després de treballar a Vallderoures i Alcoi com a professor, abandonà l'ensenyament i marxà a Barcelona on estudià i es llicencià Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona.
Ha treballat tant la poesia com la narrativa, encara que les publicacions en aquest últim gènere han sigut molt menys nombroses, així tenim que com a narrador ha publicat Quaranta contes breus i un llarguíssim poema d'amor (2000) i la novel·la "humorísticoeròticofallera" In Faculis (2013), que fou guardonada amb el Premi Jaume Maspons. Com a poeta ha publicat Mata-rates (i altres vicis) (2003), Equilibrista (2004), Zoo (2006), Aixàtiva, Aixàtiva (2008), Allà on les grues nien (2009) i el llibre-cd "Ulls, budells, cor" (2013). I com a dramaturg, En la Primavera perpètua i 99%.
Com a actor, entre altres obres ha participat, en Phöebon i El Gran Paulo de Tadeus Calinca; Contes estigis o el cabaret dels morts d'Albert Mestres i direcció d'Iban Beltran (2004); La torna de la torna (2005) direcció d'Albert Boadella; diverses produccions del col·lectiu ÀreaTangent; Un altre Wittgenstein, sisplau, text i direcció d'Albert Mestres (2009); Músiques de l'Holocaust, amb el Brossa Quartet de Corda; El casament d'en Terregada de Juli Vallmitjana i direcció de Joan Castells (2009). Forma part de les companyies La Soga i Teatre de l'Enjòlit. En totes dues ha participat com a actor en tots els seus muntatges. Hi destaquen: Corrüptia, de Josep Lluís Fitó; Si no ens paguen, no paguem!, de Dario Fo; El setè cel, de Caryl Churchill; i 99%, coescrita amb l'autor luxemburguès Ian De Toffoli.
L'obra poètica d'Elies ha sigut reconeguda cosa que queda clara pels premis que ha obtingut al llarg de la seua carrera com a escriptor.
BROSSA QUARTET DE CORDA
El Brossa Quartet de Corda ha mantingut una activitat constant des del 2004 fins l’actualitat, participant intensament en la vida cultural i musical del país, oferint creacions i participant en multitud de festivals i cicles de concerts. Buscant sempre diàleg entre les diverses disciplines artístiques i estils musicals, la trajectòria del quartet s’ha basat en la revisió de la música clàssica amb una nova mirada, el compromís amb la música contemporània (estrenant obres de diversos compositors actuals) i amb la creació pròpia de músiques de gran transversalitat. Ha enregistrat diversos discs propis: Músiques de l’Holocaust (TempsRecord 2008), Cançons dels Brigadistes (TempsRecord 2010), Retaule d’avars (ColumnaMusica 2012), obres de Mestres Quadreny per a quartet de corda (Cop de Poma/ La Mà de guido 2013), Viatge d’hivern, el cicle de lieds de Schubert amb Judit Neddermann (La Mà de guido 2014), tots ells amb importants gires arreu de l’estat.
Ha incentivat la col·laboració amb músics de molt diversos estils, des de la música indie, el folk, el hiphop, tecnopop o el rock, i amb diverses disciplines artístiques com la dansa, el teatre, el cinema o la literatura. Sovint també, per aprofundir en aquestes col·laboracions s’ha transformat en Col·lectiu Brossa, superant la forma clàssica de quartet de corda (disc amb Astrud “Lo nuevo” i gira de concerts Ojos de mil años, gira amb Maika Makovski).
Ha participat també en projectes pedagògics tant de creació pròpia, amb “Cordes Grillades” (coproduït amb La Botzina) com amb Faristolitis (coproduït amb el reconegut titellaire Jordi Berran) com de producció aliena com “Cantània 2016” (de l’Auditori de Barcelona), enregistrant i interpretant Les desventures de Mimí de Jordi Domènech.
El Brossa Quartet de Corda /Col·lectiu Brossa ha estat guardonat amb el Premi Altaveu 2011 “per haver renovat i refrescat repertoris clàssics i contemporanis” i el Premi Enderrock 2014 al millor disc de música clàssica del 2013. Fruït de tot aquest treball el 2016 va realizar un memorable concert “Com Panys” de 10è aniversari del la formació en el sí del Festival Grec al Mercat de les Flors.
Des del 2014 és formació estable resident a l’Auditori Pau Casals del Vendrell.